Nepal, Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Koen en Lien Laan - WaarBenJij.nu Nepal, Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Koen en Lien Laan - WaarBenJij.nu

Nepal, Pokhara

Door: koenenlien

Blijf op de hoogte en volg Koen en Lien

09 September 2011 | Nepal, Pokhara

Hier dan het langverwachte verhaal,,
Ik heb eindelijk de kracht gevonden uit bed te komen en achter de computer te zitten maar daarover later meer.

Koen is niet zo van de basic verhaaltjes dus die verzorg ik dan maar..

Na onze middag met de Brazilianen zijn we de volgende dag naar Agra gegaan. Sochtends vroeg met de trein. Prima te doen, airco, eten en een leuk uitzicht. Ook veel armoede onderweg maar ook mooie landbouw gebieden. Aangekomen in Agra met de Riksja naar Tourist Resthouse, super chill. Een mooie kamer en het guesthouse heeft een binnenplaats, Daar konden we lekker eten en zitten. Omdat op vrijdag de Taj Mahal gesloten is hebben we een treinkaartje gekocht naar Varanasi en verder weinig gedaan. Ik heb het boek van Elly en Hans al uit, helaas, was een erg leuk boek trouwens! Bedankt.
Volgende ochtend om 5.50 Naar de Taj Mahal, hoe het kan weten we nog steeds niet maar allebei onze wekkers gingen niet op tijd af. Wij dachten, daar gaat de mooie zonsopkomst bij de Taj Mahal. Gelukkig voor ons regende het, dus sowieso geen zon! haha

We waren er lekker vroeg wat betekend dat er nog niet zo veel mensen zijn. Rustig rondgekeken, wat een groot gebouw zeg! erg mooi! Daarna door naar het Rode Fort, ook super! Daar werden we achtervolgd door hordes indische families, en jaja, ik kreeg zelfs 2x een baby in mijn handen gedrukt, (wat een feest) Alles voor de foto! uhu..

Nougoed, om bij te komen ff een ontbijtje. Koen smaakt alles prima maar ik krijg bijna geen hap door mijn keel. Denk dat het de warmte is.. Ik probeer daarom zo ongezond mogelijk te eten, veel calorien zodat ik niet broodmager thuis kom. Haha

Vervolgens heeft onze Rikjsaman ons heel Agra laten zien met de Baby-Taj, nog wat tempels en een grote tuin tegenover de Taj Mahal. Daar hebben we heerlijk gezeten en gekletst met het mannetje. Erg interessant. En omdat het zo bewolkt en regenachtig is vandaag is de temperatuur echt aangenaam.

Tot slot kwamen de verkooppraatjes die elke riksjaman houdt. Of we even bij een carpetfactory wilden kijken. Je weet van te voren al dat je iets moet kopen maar toch wilden we het wel graag zien. En interessant was het zeker, wat een werk zeg. we hebben het hele proces gezien van knopen tot wassen en knippen van de kleden. Tot slot werden we 'vriendelijk' gevraagd of we iets wilden kopen en hier hebben we ons met moeite uitgelult want voor het feit dat we alleen maar een kleine rugzak mee hebben hadden ze ook al een oplossing. Alles kan opgestuurd worden..
Toen waren we het wel zat en zijn we terug gegaan naar ons hotel. Daar de hele middag gewacht tot we om 9 uur savonds met de nachttrein naar Varanassi gingen. Wat een avontuur was dat. we hadden een sleeperclass geboekt, geen idee wat we ons er bij voor moesten stellen maar het was als volgt; drie bedden boven elkaar,nog geen 70cm breed waar we 14 uur hebben gelegen want zitten was geen optie omdat we dan ons hoofd stoten.

Redelijk kunnen slapen maar niet al te relaxt kwamen we aan in Varanasi, de stad van de Ganges en de lijkverbandingen. Met een riksja zo ver mogelijk naar het hotel. Daarna moesten we lopen omdat de straten te smal zijn voor de riksjas. Niet echt fijn in deze hitte. Ook moesten we uitkijken dat we niet zouden uitglijden in de koeienpoep die werkelijk overal ligt. Aangekomen bij Ganpati Guesthouse, super mooie kamer met balkon met uitzicht over de Ganges. FF bijgeslapen en toen Varanasi verkend. Allemaal hele kleine straatjes waar je je best prettig voelt. Hier wordt je bijna niet lastig gevallen door irritante mensen die dingen willen verkopen of je raar aanstaren omdat je blank bent. 's avonds het Puja ritueel bijgewoond vanaf een bootje. Erg gaaf om t zien. 8 mannen voeren een ritueel uit wat bijna een uur duurt om de goden te eren. Ze zwaaien met vuur, rook, gooien bloemen en dat alles in combinatie met een heleboel geklingel. Lekker gegeten op het dakterras van het hotel en de volgende dag vroeg op voor een boottocht over de ganges.

Om 5.30 precies. Fantastisch om de zonsopkomst te zien en alle mensen die zich wassen op de trappen. Helaas staat het water erg hoog door de monsoon waardoor de helft van de trappen onder water zitten. Na de boottocht hebben we een kijkje genomen bij de lijkverbrandingen. Dit was minder bizar dan het klinkt. Eigenlijk vind ik het wel een mooi ritueel. Op het moment dat wij er waren lag er 1 lijk in vlammen op te gaan. De schedel was nog goed zichtbaar. We hebben wat geld gedoneerd zodat arme families ook hout kunnen kopen en hierdoor hebben we nu een ' good Karma' haha.
smiddags heeft koen een mooi pakje aangeschaft, een grote paarse broek en een groen blouse achtig iets.. foto's volgen...

savonds weer de puja gezien en gegeten.

Ik ben de dagen kwijt maar de volgende dag gingen we in ieder geval met de trein, die een uur vertraging had naar Gorakhpur. Dit was puur functioneel, daar hebben we dan ook niet meer gedaan dan eten en slapen in het tot nu toe lelijkste hotel. prima te doen overigens. 's aochtends zaten we om 6uur al in de bus naar de grens omdat dat ons verteld was. Helaas vertrok de bus pas om 7 uur en zijn we allebei lichtelijk aan de diarree... om half 8 vertrok de bus echt, toen er 3x zoveel mensen in en op gepropt waren als toegestaan. Een fijn ritje naar Sonauli dus. daar stempels gehaald bij de indiase en nepalese grenspost en eindelijk waren we dan in Nepal!

Een iets luxere bus bracht ons naar Pokhara. De rit begon met een halflege bus wat erg aangenaam was. Helaas werd het gestuiter steeds erger en nam het aantal mensen toe. Overal werdt gestopt om maar meer mensen in de bus te krijgen en de 'conducteur' riep constant Pokhara Pokhara. Het uitzicht was trouwens super en ook de temperatuur is een stuk beter hier. 9,5 uur later arriveerden we dan in Pokhara waar we bij het busstation werden opgehaald door iemand van het hotel. Deze 9,5 uur had ook 5 uur kunnen zijn als de bus niet heel Nepal door was gereden. aangekomen bij Fewa holiday inn hotel was De kamer inderdaad zoals beloofd fantastisch, uitzicht op het meer en als de wolken verdwijnen kunnen we de bergen zien. Helaas is het nog altijd bewolkt. elke avond regent het wat lekker koel is.
Gisterochtend ben ik even door Pokhara gelopen. Wat een verademing, geen zeurende mensen, iedereen is vriendelijk en het is lekker koel hier! Koen lag op bed met diarree en daar heb ik mij gistermiddag bij aangesloten. Vanochtend voelde Koen zich al stukken beter, ik niet.. Bij het restaurant aan de overkant werkt echt een super aardige man die zegt paramedic te zijn, Dus op zijn advies heb ik net een bord warme rijst met yoghurt en zout weggewerkt. Erg smakelijk... hopen dat het werkt!

Koen is bezig met de fotos op zijn facebook. hopelijk zijn ze daar binnenkort te bewonderen! Ga vooral door met leuke reacties geven, vinden we leuk..

Ohja, we willen hier ongeveer 2,5 week blijven. We willen hiken en misschien paragliden. Dan naar Chitwan voor 5 dagen, dan Kathmandu vanwaar we op 5 oktober naar Bangalore vliegen (omdat we geen zin hebben aan zo'n lange treinreis)

tot later! xxx

• 09 September 2011 - 08:01

Marije Valk:

heeej schatjes.
    mooi mooi mooi! ik ben erg benieuwd naar dat pakje haha.. btw ook groetjes van nienke, die ligt hier naast me in bed ghehe. heeel veel plezier, succes met hamburgers lien;) je kunt het hebben!
    liefss xx

• 09 September 2011 - 08:44

Jan:

Geweldig verhaal Lientje. Erg leuk om te lezen hoe jullie dit meemaken/-voelen. De foto's reeds gezien. Leuk, ook de nieuwe kleding van Koen, en je baby ;-) We blijven jullie volgen met reacties. Veel plezier in Nepal en we zien jullie berichten tegemoet.

• 09 September 2011 - 18:09

Elja:

Wauw ik ben zo benieuwed naar de plaatjes bij dit verhaal want alles klinkt zo mooi :) op de diaree na dan das even balen dus beterschap en ik hou facebook zeker in de gate geniet ze! knuff

• 10 September 2011 - 17:15

Mara:

Suuuuuuuper!! Je kunt in Pokhara heel lekker ontbijten/lunchen bij The boomerang (met tuin en uitzicht op het water, echt heel gaaf)misschien hadden jullie die zelf al wel ontdekt! Leuk ook om een paar foto's gezien te hebben. Veel plezier nog! xx

• 10 September 2011 - 17:26

Marijke:

Ik heb de foto's al een paar keer bekeken en dan komen de verhalen nog beter tot hun recht. Het is alsof we er een beetje bij zijn. heel erg leuk hoor! Tja, de diarree was te verwachten. Hopelijk gaat het snel weer over. Dus nu lekker even wat rustiger genieten in nepal.
    Veel plezier. Kus.

• 11 September 2011 - 10:53

Sabrina:

Wat een verhalen! Geweldig om het allemaal te lezen. En zo'n klodder spuug haha...!
    Heel veel plezier nog en succes met het hiken! xx

• 11 September 2011 - 11:03

Sabrina:

Mooie foto's!! En de slaapplaatsen in de trein zien er erg comfortabel uit :S...

• 13 September 2011 - 16:47

Pam:

Ik maar denken en denken aan jullie en wachten op een verhaal.. ben ik helemaal niet aangemeld voor de mailing! Dus nu heb ik net ffe een uurtje zitten lezen haha! Wat een mooie verhalen lieverds! En wat vervelend dat jullie kampen met darmprobleempjes! Ik hoop dat het gauw beter met jullie gaat en ik ga me gauw aanmelden voor de mail! Liefs, Pam

• 13 September 2011 - 17:31

Elly:

Wat een fijn reisverslag, met veel plezier gelezen, voor iemand die hooguit een weekje van huis wil, is dit een prima manier om iets van de wereld te horen en zien. nu de buikloop kwijt zien te raken misschien is Nepal daar goed voor ! gr. Elly

• 13 September 2011 - 17:38

Janine:

Hey Koen en Lientje,
    Ondertussen al julli everhalen allang gelezen, maar nog niet gereageerd. Super leuk verhalen, alleen de foto's nog en dan is het net of ik mee ben geweest... Oja en de diaree, heb ik ook niet echt last van... hopelijk helpt de rijst, is niet echt lekker maar wel beter voor je darmen. daar heeft die man wel gelijk in. en zout heb je natuurlijk nodig voor je vocht!
    Geniet nog lekker en ik zal nog regelmatig jullie verhalen lezen. Staan de foto's bij Koen op facebook?
    groeties!

• 18 September 2011 - 14:52

Gea Brouwer:

Hai Koen en Lien, wat een fantastische belevenis moet dit voor jullie zijn. Net of je op een andere planeet bent of niet. Zo te lezen redden jullie je prima. Geniet ervan en kom veilig terug met spannende verhalen. Veel plezier.